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朝日新聞 2007.09.01(大阪版)
朝日新聞 2007.08.17(大阪版)

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http://www.asahi.com/national/update/0816/OSK200708160203.html (このリンクはもうありません.)

65年前消えた米潜、遺族探査へ 神戸からネット情報

2007年08月17日03時02分

 太平洋戦争初期、日米が激しい攻防を繰り広げたアラスカ・アリューシャン列島付近で1隻の米海軍の潜水艦が消えた。半世紀以上、その原因はわからなかったが、インターネットのサイトへの神戸市の男性による書き込みがきっかけで、輸送船に撃沈されていた事実や沈没場所が最近明らかになった。父の行方を捜し続けてきた艦長の3人の息子はこの情報をもとに、この夏、艦が沈んだとみられる海底の探査を始める。
 この潜水艦はグラニオン(水中排水量2424トン)。1942年7月15日、当時日本占領下のアリューシャン列島西部で日本の駆逐艦など3隻を撃沈した後、同30日に交信が途絶えた。
 マナート・L・エイブリー艦長(当時39)ら70人の乗組員が行方不明となり、戦後も米海軍は「この時期に日本の対潜攻撃の記録はなく、行方不明の理由は謎」と乗組員の家族らに回答していた。
 謎を解く鍵は日本側にあった。01年、コロラド州の骨董(こっとう)店で1ドルで売っていた艦船の古い図面を米国人が買い上げ、模型ファンが集まるインターネットのサイトに掲示した。神戸市北区在住の会社員で海事ファンの岩崎裕さん(50)が同年、この図面を見て、戦時中の日本の民間輸送船「鹿野(かの)丸」の図面だと指摘した。
 キスカ島沖で米潜水艦グラニオンを撃沈――
 サイトに岩崎さんが英語で書き加えたこの解説が、米海軍太平洋艦隊潜水艦軍のホームページ(HP)に転載され、半世紀以上もグラニオンの消息を追い求めてきたエイブリー艦長の3人の息子の目にとまった。
 02年3月、三男のジョンさん(70)が岩崎さんにメールで出典を尋ねたところ、鹿野丸に乗船していた元海軍大佐の故・相浦誠一氏が63年に雑誌「丸」に寄せた手記の存在を伝えられた。
 鹿野丸はアリューシャン列島のキスカ島付近で7月31日午前5時47分、グラニオンとみられる米潜水艦の魚雷を受けた。浮上を始めた潜水艦に、逆に鹿野丸の8センチ砲が命中し、直後に爆音と共に重油が海面に浮かんだ、という内容だった。相浦氏は「撃沈を確信した」とも書いていた。
 ジョンさん、長男のブルースさん(77)と次男のブラッドさん(74)の3人は、岩崎さんから潜水艦の沈没予想地点の図も手に入れ、艦の探査を決意。私費で海洋調査会社にソナー探査を委託し、昨年夏には同島の沖合約10キロの水深約千メートルの海底で、グラニオンとほぼ同じ大きさの船影をとらえた。3人は今月にも無人探査機を使って船影を詳細に撮影し、船影がグラニオンであることを確認する予定だ。
 また、ソナー探査では同時にグラニオンに撃沈された日本の駆潜艇2隻や、別の米潜水艦に沈められた駆逐艦「霰(あられ)」とみられる船影が見つかり、今回はこの3隻の撮影も予定しているという。
 ブルースさんは「善良な人々が誤った理由で戦うのが戦争。日米双方の犠牲者を追悼したい」と話す。エイブリー兄弟はグラニオンの遺族たちで追悼集会を計画をしており、日本側の遺族の出席も希望している。活動は英文のホームページで紹介している。

An Internet post from Kobe Helps Bereaved Family in Search for US Sub That Disappeared 65 Years Ago

In the early days of the war in the Pacific, a US Navy submarine disappeared near Alaska’s Aleutian Islands, where the US and Japan were engaged in fierce combat. For more than 50 years, no one knew what had happened to the sub, until an internet posting from a man in Kobe led to the discovery that the sub had been sunk by a transport freighter, as well as the sunken sub’s location. Working with this information, the 3 sons of the submarine’s commander, who have been searching for years for their father, will visit the site this summer to begin exploration of the ocean floor.

The submarine was the USS Grunion (2424 tons displaced when submerged). On July 15, 1942, the Grunion sank 3 Japanese sub-chasers and other vessels in the west Aleutian Islands (which were occupied by Japan at the time). After July 30th, however, communication from the Grunion stopped abruptly.

Commander Mannart L. Abele (aged 39 at the time) and his crew, 70 men in total, were listed as missing in action. After the war the Navy told the families of the crew that since there were no Japanese records of sunken submarines for this period, they had no explanation as to the whereabouts of the Grunion or her crew.

The key to the mystery ultimately came from Japan. In 2001, at an antique store in Colorado, an American purchased, for $1, an old drawing of a war ship. He uploaded the image onto a website frequented by model shipbuilding fans. That same year, Mr. Yutaka Iwasaki, a 50-year-old company employee and Japanese navy buff living in Kobe’s Kita-ward, recognized the war ship as the Japanese freighter Kano-Maru.

“US submarine Grunion sunk in Kiska Harbor…”

Mr. Iwasaki’s comments, written in English, were forwarded to the United States Pacific Fleet Submarine Force website, and found their way to Commander Abele’s 3 sons, who had been searching for the Grunion for over 50 years.

In March 2002, Commander Abele’s youngest son John (aged 70) mailed Mr. Iwasaki to enquire as to the source of his information. Mr. Iwasaki directed him to a Maru magazine article from 1963 written by the late Mr. Sei-ichi Aiura, a Japanese navy captain who had been on board the Kano-Maru.

According to the account, at 5:47am on July 31, the Kano-Maru, located near Kiska Island in the Aleutians, was torpedoed by a submarine, thought to be the Grunion. As the submarine was beginning to surface, an 8-cm shell fired from the Kano-Maru hit it directly, and this was followed immediately afterward by an explosion and the appearance of fuel oil on the ocean surface. Aiura confirmed that the submarine had sunk.

Having procured from Mr. Iwasaki a map indicating the location of the sunken submarine, John and his older brothers Bruce (77) and Brad (74) decided to search for the vessel. Leasing sonar search technology from a marine survey firm, last summer they found, at a depth of 1000 meters, 10km from Kisco Harbor, an outline of a ship roughly the same size as that of the Grunion. This month, the brothers plan to revisit the site, take detailed photographs of the image using a remote-operated vehicle, and confirm that the image is indeed that of the Grunion.

Last year’s sonar exploration also found outlines that may be those of the 2 Japanese sub-chasers sunk by the Grunion, as well as Japanese destroyer Arare, which was sunk by another US submarine.

Bruce comments, “Wars are fought by good people for the wrong reasons. We should remember both US and Japanese victims.” The Abele brothers are planning a memorial ceremony for the families of the Grunion crewmen, and welcome attendance from bereaved families from Japan as well. The activities of the Abele brothers are detailed on their homepage.

Asahi Shimbun, August 16, 2007.


朝日新聞 2008.04.21(大阪版)
朝日新聞 2008.04.25(Web版)


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