大学受験 英単語学習用英文 基礎 31
次の英文の各空所に最も適切な語を下から選んで記号で記せ。
Children are curious. They wonder about the ( 1 ) world that
surrounds them. That world includes colors, movement, sounds, smells,
animals and people. They learn much by exploring, but our complex ( 2 )
way of life is difficult to understand without a knowledge of its
historical background. Fortunately, children like to play and ( 3 ). For
example, they ( 4 ) primitive shelters in their backyards and imagine they
are starting human ( 5 ) with just their own ( 6 ) to meet their needs.
For a time, they are able to forget modern civilization. In this way, they
find a ( 7 ) from which they can understand the real world. They begin to
see the world in proportion, as it came from the past.
The more open children's minds are, the more ( 8 ) they are to the
satisfaction and enjoyment which life ( 9 ). If there is nothing to
satisfy their eager curiosity, they become bored. Children should not
lack those resources which ( 10 ) their natural curiosity about the world.
ア perspective イ construct ウ encourage エ existence オ ingenuity
カ sensitive キ external ク affords ケ pretend コ modern
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
月 日 氏名 得点 / .
解答
1.キ 2.コ 3.ケ 4.イ 5.エ 6.オ 7.ア 8.カ 9.ク 10.ウ
大学受験 英単語学習用英文 基礎 31 (161 words)
Children are curious. They wonder about the external world that
surrounds them. That world includes colors, movement, sounds, smells,
animals and people. They learn much by exploring, but our complex modern
way of life is difficult to understand without a knowledge of its
historical background. Fortunately, children like to play and pretend.
For example, they construct primitive shelters in their backyards and
imagine they are starting human existence with just their own ingenuity to
meet their needs. For a time, they are able to forget modern civilization.
In this way, they find a perspective from which they can understand the
real world. They begin to see the world in proportion, as it came from
the past.
子供は好奇心が旺盛だ。自分の周りにある外の世界について不思議に思ってい
る。その世界には色、動き、音、臭い、動物そして人々が含まれている。探検す
ることでたくさんのことを知るのだが、現代の複雑な生活様式は、その歴史的背
景の知識なしには理解するのが困難だ。幸運なことに、子供は、遊ぶことも真似
をすることも好きである。例えば、裏庭に原始的な隠れ家を作って、自分達の持
っている創意工夫だけで必要を満たして、人間としての生活を始めることを想像
したりする。しばらくの間は、現代文明のことを忘れることができる。このよう
にして、現実世界を理解することが出来る視点を見つける。世界を、過去から来
たものとして、つり合いのとれた見方で見始めるのだ。
The more open children's minds are, the more sensitive they are to
the satisfaction and enjoyment which life affords. If there is nothing to
satisfy their eager curiosity, they become bored. Children should not
lack those resources which encourage their natural curiosity about the
world.
子供の心が開かれていればいるほど、人生で与えられる満足や楽しみに対して、
より敏感になる。旺盛な好奇心を満足させるものが何もない場合、子供は退屈し
てしまう。子供の持つ、世界に対する生まれ持っての好奇心を促進するような源
泉を不足させるべきではない。
☆☆分解訳+語彙☆☆
1. Children are curious. 子供は好奇心が旺盛だ
2. They wonder about the external world 外の世界について不思議に思っている
that surrounds them. 自分の周りにある
3. That world includes colors, movement, その世界には色、動き〜が含まれている
sounds, smells, animals and people. 音、臭い、動物そして人々
4. They learn much by exploring, 探検することでたくさんのことを知る
but our complex modern way of life だが、現代の複雑な生活様式
is difficult to understand without 〜なしには理解するのが困難
a knowledge of its historical background. その歴史的背景の知識
5. Fortunately, children like 幸運なことに、子供は、好きである
to play and pretend. 遊ぶことも真似をすることも
6. For example, they construct primitive shelters 例えば原始的な隠れ家を作る
in their backyards and imagine 裏庭に、そして想像する
they are starting human existence 人間としての生活を始める
with just their own ingenuity 自分達の持っている創意工夫だけで
to meet their needs. 必要を満たす
7. For a time, they are able to forget しばらくの間は、忘れることができる
modern civilization. 現代文明のこと
8. In this way, they find a perspective このようにして、視点を見つける
from which they can understand the real world. 現実世界を理解することが出来る
9. They begin to see the world 世界を、見始める
in proportion, つり合いのとれた見方で
as it came from the past. 過去から来たものとして
10. The more open children's minds are, 子供の心が開かれていればいるほど
the more sensitive they are to に対して、より敏感になる
the satisfaction and enjoyment 満足や楽しみ
which life affords. 人生で与えられる
11. If there is nothing 何もない場合
to satisfy their eager curiosity, 旺盛な好奇心を満足させるものが
they become bored. 子供は退屈してしまう
12. Children should not lack 子供の〜を不足させるべきではない
those resources which encourage 促進するようなそうした源泉
their natural curiosity about the world. 子供の世界に対する生まれつきの好奇心
curious 好奇心が旺盛な
wonder 不思議に思う
external 外の
surround の周りにある、取り囲む
include 〜が含まれる、含む
movement 動き
complex 複雑な
modern 現代の
historical 歴史的(な)、歴史上の
background 背景
fortunately 幸運なことに
pretend 真似をする、ふりをする
construct 作る、組み立てる
primitive 原始的な
shelter 隠れ家、避難所
backyard 裏庭
imagine 想像する
existence 生活、存在
ingenuity 創意工夫
meet the needs:必要を満たす
for a time:しばらくの間は
able to:できる
civilization 文明
in this way:このようにして
perspective 視点、観点、釣り合いのとれた見方
proportion つり合い、調和
in proportion:つり合いのとれた見方で
the more A the more B: AであればあるほどB
sensitive 敏感な
satisfaction 満足
enjoyment 楽しみ
afford 与える
satisfy 満足させる
eager 旺盛な、熱心な
bored 退屈している
bore 退屈させる
lack 持っていない
resource 源泉
encourage 促進する
大学受験 英単語学習用英文 基礎 32
次の英文の各空所に最も適切な語を下から選んで記号で記せ。
Aristotle, the Greek philosopher, ( 1 ) up the four chief ( 2 ) of
money some 2,000 years ago. Money must be ( 3 ), easy to recognize, easy
to divide, and easy to carry. Today we ( 4 ) money as round, flat pieces
of metal which we call coins, or as printed paper notes. But in some parts
of the world today coins and notes are not used. A traveler might ( 5 ) if
he has no local‘money’to ( 6 ) for food.
Among ( 7 ) peoples, who do not often meet traders from outside,
commerce usually means ( 8 ). They trade fish for vegetables, meat for
grain, or ( 9 ) kinds of food for pots, baskets or other manufactured
goods. Here money is not ( 10 ). Still, there is often something that
everyone wants and everybody can use, such as salt to flavor food, shells
for ornaments, or iron and copper to make into tools and vessels. Such
thing ― salt, shells, or metals ― are still used as money in isolated
parts of the world today.
ア barter イ exchange ウ isolated エ needed オ picture
カ qualities キ starve ク summed ケ tough コ various
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
月 日 氏名 得点 / .
解答
1.ク 2.カ 3.ケ 4.オ 5.キ 6.イ 7.ウ 8.ア 9.コ 10.エ
大学受験 英単語学習用英文 基礎 32 (166 words)
Aristotle, the Greek philosopher, summed up the four chief
qualities of money some 2,000 years ago. Money must be tough, easy to
recognize, easy to divide, and easy to carry. Today we picture money as
round, flat pieces of metal which we call coins, or as printed paper notes.
But in some parts of the world today coins and notes are not used. A
traveler might starve if he has no local‘money’to exchange for food.
ギリシャの哲学者アリストテレスは、2000年ほど前に、お金の4つの主な
特質をまとめた。お金は丈夫で、識別しやすくて、分けるのが簡単で、運ぶのが
簡単でなければならない。今日では、お金というと、丸くて、平たい金属で貨幣
と呼んでいるものか、それとも印刷された紙幣が思い浮かぶ。しかし、今日の世
界には、貨幣も紙幣も使われていない場所もある。旅行者は、食料と交換する地
元のお金を全く持っていないと、飢えることになるかも知れない。
Among isolated peoples, who do not often meet traders from outside,
commerce usually means barter. They trade fish for vegetables, meat for
grain, or various kinds of food for pots, baskets or other manufactured
goods. Here money is not needed. Still, there is often something that
everyone wants and everybody can use, such as salt to flavor food, shells
for ornaments, or iron and copper to make into tools and vessels. Such
thing ― salt, shells, or metals ― are still used as money in isolated
parts of the world today.
孤立した民族の中には、外部からの商人とあまり会うことがなく、商業が通
常、物々交換の意味である民族もある。魚を野菜と交換し、肉を穀物と、様々
な食物を壷や籠その他の製品と交換する。そこではお金は必要ない。それでも、
みんなが欲しがってみんなが使えるもの、例えば食物の味付けをする塩、飾り
のための貝殻、あるいは道具や容器を作る鉄や銅など、何かがある場合が多い。
そういった塩や貝殻あるいは金属などは、今日の世界の孤立した場所で今でも
お金として使われているのだ。
☆☆分解訳+語彙☆☆
1. Aristotle, the Greek philosopher, ギリシャの哲学者アリストテレス
summed up the four chief qualities of money お金の4つの主な特質をまとめた
some 2,000 years ago. 2000年ほど前に
2. Money must be tough, お金は丈夫でなければならない。
easy to recognize, easy to divide, 識別しやすく、分けるのが簡単で
and easy to carry. そして運ぶのが簡単
3. Today we picture money as 今日では、お金というと、〜が思い浮かぶ
round, flat pieces of metal 丸くて、平たい金属
which we call coins, or 貨幣と呼んでいるものか
as printed paper notes. それとも印刷された紙幣
4. But in some parts of the world today しかし、今日の世界には、場所もある
coins and notes are not used. 貨幣も紙幣も使われていない
5. A traveler might starve 旅行者は、飢えることになるかも知れない
if he has no local‘money’地元の「お金」を全く持っていないと
to exchange for food. 食料と交換する
6. Among isolated peoples, who 孤立した民族の中には、〜〜民族もある
do not often meet traders from outside, 外部からの商人とあまり会うことがない
commerce usually means barter. 商業が通常、物々交換の意味である
7. They trade fish for vegetables, 魚を野菜と交換し
meat for grain, or 肉を穀物と、あるいは
various kinds of food for pots, 様々な食物を壷や〜
baskets or other manufactured goods. 籠その他の製品と
8. Here money is not needed. そこではお金は必要ない
9. Still, there is often something that それでも、〜〜な何かがある場合が多い
everyone wants and everybody can use, みんなが欲しがってみんなが使える
such as salt to flavor food, 例えば食物の味付けをする塩
shells for ornaments, or 飾りのための貝殻、あるいは
iron and copper to make into tools and vessels. 道具や容器を作る鉄や銅
10. Such thing ― salt, shells, or metals ― そういった塩や貝殻あるいは金属
are still used as money 今でもお金として使われている
in isolated parts of the world today. 今日の世界の孤立した場所で
Aristotle アリストテレス
Greek ギリシャ(の)
philosopher 哲学者
sum まとめる、合計する
sum up:まとめる
chief 主な
quality 特質、質
some ほど、約
tough 丈夫な、強い
recognize 識別する、認識する
divide 分ける
flat 平たい
metal 金属
print 印刷する
note 紙幣
starve 飢える
local 地元の
exchange 交換する
isolated 孤立した
isolate 孤立させる
peoples 民族、国民
trader 商人
commerce 商業
barter 物々交換
trade 交換する
grain 穀物
various 様々な
manufacture 製造する
still = but それでもまだ、しかし
flavor 味付けをする
shell 貝殻
ornament 飾り、装飾(品)
iron 鉄
copper 銅
tool 道具
vessel 容器